söndag 15 februari 2015

Ghalastien, 30 ~ Jag är äldre än dig nu

Saker och ting hade lugnat ner sig inom Ghalastiens väggar. Det hade gått en tid och livet var ju tvunget att gå vidare. Taurind ville måla så många tavlor han bara kunde innan hans tid skulle vara inne. Och han blev bättre och bättre. Han siktade på att få en befordran till, senare skulle han faktiskt gå i pension.




Laegnir fortsatte träffa Linda. Men det var på gott och ont. Det verkade som att de kunde bli något mer än bara pluggkompisar. Om det inte vore för att han alltid satte sig i pinsamma situationer. När han inte var tvungen att rusa ifrån ett intimt möte för att kissa glömde han låsa toalettdörren så att Linda sprang rakt in under hans toalettbesök. Hur mycket mer pinsamt kunde det bli...


Kanske var det för bra för att vara sant, det här med Linda? Det verkade som att det hela tiden sattes käppar i hjulet.




Taurind kom in på Laegnirs rum när han satt med sitt livs sista läxa. Han hade börjat beta av några rader på lappen, men inte velat kolla på barnantalet än. Det han visste var att han inte skulle ha ett vanligt jobb. Det kändes i för sig rätt skönt, men hur skulle han då försörja sig? Jo, tydligen skulle det fungera att samla allt han kunde tänkas hitta i naturen och sedan sälja det.

Det lät i för sig rätt trevligt och slappt. Då skulle han ha tid att skaffa familj och träna!


"Laegnir. Har du koll på din framtid?"


Oj, det var rakt på sak. Laegnir fick ju ta det i sin egen takt... Visst? Han var ju inte 20 år än och han behövde faktiskt inte veta allt på lappen, än.


"Jooo... Nästan." Han svalde några gånger.


"Det är bra. Du vet, det är viktigt att du börjar i tid! Du kommer ha dyrare räkningar att betala av än vad jag hade i början. Vårt hus har blivit fint och du kan leva gott, men du måste ha pengar. Jag tror du kommer fixa samlandet bra. Jag själv har ju spenderat en del tid med det. Finns inget härligare än att spendera dagarna ute i naturen. Du kommer vara mig tacksam."






Laegnir var precis på väg till gymmet. Han hade äntligen jobbat ihop pengar till ett gymkort! Vid ingången träffade han på Linda. Det var något annorlunda med henne... Hade hon redan åldrats? Innan honom? Han gick fram. De var väl fortfarande på gång?

"Linda?"

"Åh, hej Laegnir. Jaha, ska du träna?"

"Jo. Jag tänkte det. Ska du? Vi kan ju träna tillsammans?"



Linda skruvade lite på sig. "Jag tror inte det. Jag vet inte om du ser men, jag har vuxit upp! Jepp, ingen mer skola för mig. Alltså, det blir inget mer mellan oss. Du är en bra kille och så, men jag är äldre än dig nu. Jag tänker träffa killar i min egen ålder."




Linda gick iväg. Jaha, det var det. De hann inte ens bli ett par. Bara pinsamheter och plugg. Det var allt. Laegnir kände sig besviken och irriterad. Vadå äldre?! Han fyllde ju också 20 om bara några dagar! Vilka killar hade hon tänkt att träffa? Hon sa ju själv att han var en bra kille.


Laegnir gick in och tog ut sin ilska på en boxningspåse. Efter en stund kom en äldre kille med skägg fram till honom. Han var inte ens klädd för gymmet.


"Grabben... Jag hörde om missödet där ute. Sorry, jag och Linda dejtar nu. Du har ingen chans med en så snygg och äldre tjej. Tänkte bara att du skulle veta det". Han hånflinade och gick skrattande därifrån.




Det var väl ändå mycket skit att behöva ta för en dag. Han skulle allt visa vilken tjejtjusare han var när han vuxit upp. Kanske skulle Linda ångra sig också. Det vore allra bäst.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar